TUITJENHORN - De hoofdassen van Tuitjenhorn zijn aan een opknapbeurt toe. Het gaat over de Kalverdijk, de Koorndijk, een deel van de Delftweg en de Dorpsstraat tot de Veilingweg. Samen met de bewoners gaan we de 6,5 kilometer weg per deelgebied ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren. Het doel is dat de belangrijke wegen van Tuitjenhorn veiliger, rustiger en groener worden. Het ontwerp voor de Delftweg en de Koorndijk (tot de kruising met het Noorderlicht) is al klaar. Bewoners en belanghebbenden kunnen de plannen bekijken en reageren op samen.schagen.nl.


Wat gaat er gebeuren?

Het dorpslint wordt ingericht als een erftoegangsweg. Hier geldt dan een snelheid van 30 km/u. Wie snel wil doorrijden, houdt hier niet van. Daarom stimuleert deze inrichting dat doorgaand verkeer eerder voor de Harenkarspelweg kiest. Daardoor wordt het dorpslint veiliger en rustiger. Nog voor de nieuwe inrichting er komt, vervangt de gemeente de riolering. Ook worden de straten groener gemaakt. Het gaat dan om het vergroten van de biodiversiteit en het toevoegen van verschillende soorten bomen en planten.

Wat is er al gebeurd?
Voor het totale project zijn er in het najaar van 2018 wensen opgehaald bij bewoners en belanghebbenden. Wethouder Hans Heddes: “Het schetsontwerp voor de hoofdassen van Tuitjenhorn is op basis van dit uitgebreide participatieproces tot stand gekomen. We hebben het in 2019 aan bewoners en belanghebbenden gepresenteerd. Met speciale dank aan de klankbordgroep voor het meedenken.”

Samen.schagen.nl
In deze coronatijd is het helaas niet mogelijk om een informatiebijeenkomst te organiseren. Daarom presenteert de gemeente de plannen volledig digitaal. Bewoners en belanghebbenden kunnen via samen.schagen.nl een reactie geven, vragen stellen en opmerkingen maken.

Het enige dat een belanghebbende hoeft te doen, is eenmalig registeren met zijn naam en e-mailadres. Er staan hierop meerdere projecten waar de gemeente mee bezig is. Waaronder het project ‘hoofdassen Tuitjenhorn’.

Reacties op het ontwerp
Als gemeente Schagen verzamelt men alle reacties en beantwoordt dit via het platform. Daarna volgt de uitwerking en wordt het ontwerp definitief. Het streven is dat in de 2e helft van 2021 de schop in de grond gaat.