BURGERVLOTBRUG - Maandag 31 mei gaat de trajectcontrole op de N9 tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug handhaven. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het een na laatste van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.


De trajectcontrole loopt van Burgervlotbrug tot Sint Maartensvlotburg. Vorige week is aangekondigd dat het systeem vanaf 31 mei volledig zou gaan handhaven. In de nacht van zaterdag 22 mei op zondag 23 mei is echter één van de palen met een camera zwaar beschadigd. Door dit vandalisme kan maandag 31 mei slechts één van de secties aangezet worden. Het OM heeft aangifte gedaan van vernieling. Zodra de schade hersteld is kan de trajectcontrole in beide richtingen aangezet worden.

Veiligheid voorop

Het trajectcontrolesysteem moet de N9 veiliger maken. Op de N9 geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden, ondanks snelheidscontroles door de politie. Samen met de hoge verkeersintensiteit geeft dat een groot risico op deze weg, en er gebeuren dan ook relatief veel ongevallen.
De aanleg van het systeem was complex, omdat de weg een dijk is naast het Noord Hollandskanaal. Dat gaf beperkingen bij de aanleg van de benodigde infrastructuur.

Trajectcontrole

Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.

Twintig N-wegen

Vorig jaar zijn op 18 N-wegen al trajectcontrolesystemen aangelegd. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. Maandag 31 mei komt daar de N9 (deels) bij. Als laatste volgt, volgens planning voor de zomer, de trajectcontrole op de N205.